Cechy dobrego biura rachunkowego

Cechy dobrego biura rachunkowego: usługi biura rachunkowego są czymś, po co sięga większość działających na terenie firm i choć nie jest to narzuconym przez rząd przymusem, nasze prawo podatkowe jest na tyle skomplikowane, że do rozliczania się warto posłużyć się właśnie takim biurem. To zresztą nie musi służyć nam wyłącznie do rozliczania. Do czego jeszcze je wykorzystam i na co zwrócić uwagę przy wyborze biura?

Kiedy wykorzystać można biuro rachunkowe?

Choć biura rachunkowe znane są przede wszystkim z rozliczania się z ZUS-em i tak rzeczywiście jest w przypadku osób prywatnych, wachlarz ich zastosowań rośnie wraz z tym, jak bardzo wymagająca jest korzystająca z nich firma. Biuro rachunkowe można wykorzystać zatem nie tylko do codziennego funkcjonowania, ale też do robienia sezonowych porządków w dokumentach (choć to jest już przeprowadzane w przypadku właśnie codziennej współpracy) czy też ekspansji naszej firmy na tereny innych państw. W tym ostatnim przypadku zresztą dobre biuro rachunkowe może okazać się bezcenne.

Usługi biura możemy skierować również na optymalizację podatkową, czyli poszukiwanie oszczędności poprzez właściwe zarządzanie rozliczeniami. Fajnie byłoby też, gdyby biuro rachunkowe było również w stanie doradzić nam w bardziej technicznym prowadzeniu naszej firmy, w którym z pewnością ma większe doświadczenie (niekoniecznie związane konkretnie z naszą branżą, ale z procesami, które zachodzą podczas rozwijania dowolnej firmy).

Cechy idealnego biura rachunkowego

Żyjemy w czasach, kiedy rynek jest bardzo konkurencyjny – poszukując biura rachunkowego dla siebie zauważymy, że mnóstwo usługodawców z chęcią przyjmie nas pod swoje skrzydła. Zwłaszcza, jeśli w planach mamy dłuższą współpracę, oznaczającą dla niego regularny napływ gotówki. Właśnie ze względu na tę konkurencję, w czasie wyboru musimy uważać, żeby nie wejść w coś za drogiego, lub po prostu za mało wartościowego. Nie podejmujmy decyzji pochopnie, zawsze starając się porównywać oferty kolejnych firm. Zwróćmy przy tym uwagę na takie podstawowe aspekty, jak:

  • aktualność wiedzy – w dzisiejszych czasach bardzo tradycyjne podejście do księgowości nie sprawdzi się – konieczne jest branie pod uwagę postępu technologicznego i obeznanie w sposobach rozliczania rzeczy ściśle związanych z Internetem;
  • elastyczne i indywidualne podejście – biuro rachunkowe powinno elastycznie dopasowywać się do tego, czego oczekuje nasza firma, a w przypadku współpracy długofalowej nie kierować się sztywnie ustalonym cennikiem, zamiast tego przystępując do negocjacji z nami; od biura można śmiało oczekiwać indywidualnego podejścia i zwrócenia uwagi na specyfikę branży, w której się poruszamy; jeżeli bowiem prowadzimy działalność czysto sezonową, nie możemy być rozliczani również w okresie przestoju, a na pewno nie powinniśmy być za to inkasowanie; oczywiście jest to wyłącznie przykład – obrazuje on jednak to, jakim podejściem powinno się cechować biuro, z którego będziemy korzystać;
  • propozycje co do optymalizacji podatkowej – już na etapie wyboru możemy poprosić o wstępne propozycje, czy to związane z optymalizacją podatkową, czy też określające dokładny plan tego, jak ma wyglądać nasza współpraca;
  • kompleksowość usług – potrzeby firmy zmieniają się wraz z jej rozrostem – upewnijmy się więc, że biuro rachunkowe, z którego usług chcemy skorzystać jest w stanie sprostać naszym rosnącym wymaganiom; określmy więc nasze oczekiwania, jednak nie traktujmy ich jako maksimum, ale minimum – zwróćmy uwagę na to, z jakimi klientami biuro już współpracuje, z wyszczególnieniem tego, jak duże firmy oni reprezentują – jeśli są większe od naszej, możemy spać spokojnie; szczególną wagę kładziemy na działalność biura na rynku międzynarodowym – choć może jeszcze tego nie planujemy, po osiągnięciu pewnego pułapu każda firma chce sięgnąć również po rynki zagraniczne; niewykluczone, że i my zechcemy;
  • doświadczenie i renoma – choć w przypadku większości firm oba te aspekty mają ogromne znaczenie, w przypadku biur rachunkowych są jeszcze ważniejsze; zwłaszcza jeśli rozmawiamy o tych nastawionych na obsługę klientów biznesowych; jeżeli na temat biura krążą negatywne opinie, albo też nie możemy znaleźć żadnej w Internecie, powinno to być dla nas czym alarmującym i na pewno zachęcającym do dalszych poszukiwań. Istotną sprawą jest też doświadczenie – jeśli jeszcze tego nie zrobimy, przejrzyjmy listę klientów, z którymi biuro już współpracowała. Z jej znalezieniem nie powinniśmy mieć problemu – każde biuro lubi chwalić się swoimi osiągnięciami, a także partnerami biznesowymi.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, w jakim celu sięgamy po biuro rachunkowe, powinniśmy mieć świadomość tego, że na rynku księgowym konkurencja jest ogromna. Jaki ma to wpływ na nas jako klientów? Przede wszystkim taki, że nie musimy ograniczać się do jednej opcji, a w wyborze możemy kierować się nie tym, kogo akurat mamy pod ręką, ale indywidualnymi zapotrzebowaniami. Nic nie stoi również na przeszkodzie w negocjacji warunków współpracy – zwłaszcza, jeśli planujemy uczynić z niej coś długotrwałego.

angielski