Standard hotelu – co zapewnia hotel trzygwiazdkowy?

Standard hotelu – co zapewnia hotel trzygwiazdkowy? Hotel trzygwiazdkowy to obiekt o średnim standardzie, oferujący w miarę komfortowe pokoje i szereg dodatkowych usług. Pobyt w takich obiektach wybiera wiele osób, ponieważ ta klasa hoteli jest najliczniejsza, a jakość świadczeń pozostaje na stosunkowo wysokim poziomie. W niektórych hotelach trzygwiazdkowych można skorzystać z basenu, sauny, solarium, salonu masażu lub usług rekreacyjnych. Przy tym, ceny za pobyt mieszczą się w rozsądnych granicach, dlatego większość ludzi stać na taki wydatek. Nie wszyscy jednak posiadają wiedzę, na co mogą liczyć w obiekcie tej kategorii. Co jest gwarantowane w ramach pobytu w trzygwiazdkowym hotelu?

Standaryzacja hoteli

Standard hotelu - co zapewnia hotel trzygwiazdkowy?

Z oznaczeniem klasy hotelu w postaci gwiazdek można spotkać się na całym świecie. Dla każdego jest oczywiste, że najwyższy standard oferują hotele pięciogwiazdkowe, a najniższy jednogwiazdkowe. Natomiast, hotele trzygwiazdkowe to średnia półka hoteli. W rzeczywistości, trzygwiazdkowy hotel za granicą może odbiegać warunkami od oznaczonego w ten sam sposób obiektu w Polsce. Jeżeli chodzi o nasz kraj, to kwestie przyznawania obiektom gwiazdek reguluje Ustawa o usługach hotelarskich, a także Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. W wymienionych aktach prawnych uszczegółowiono wymagania i zakres świadczonych usług w poszczególnych kategoriach obiektów. Na tej podstawie specjalna komisja, powołana przez Marszałka Województwa, przyznaje ilość gwiazdek, kierując się standardem hotelu. 

Jakie wyposażenie w hotelu trzygwiazdkowym?

Hotele trzygwiazdkowe proponują pokoje wyposażone w osobną łazienkę. Stosunkowo duża powierzchnia pokoi zapewnia komfort pobytu. Zgodnie z wymogami, pokój 1-osobowy nie może być mniejszy niż 10 m2, 2-osobowy powinien mieć powierzchnię co najmniej 14 m2, zaś 3-osobowy 16 m2 lub więcej. Pokoje są tak wyposażone, aby zapewnić dobre warunki pobytowe. W skład podstawowego wyposażenia pokoi wchodzi:

  • łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90 x 200 cm lub dwuosobowe o wymiarach min. 140 x 200 cm,
  • szafka nocna lub stolik przy każdym miejscu do spania,
  • szafa lub garderoba,
  • stół lub biurko z dostępem do co najmniej 1 gniazdka,
  • krzesło dla każdej osoby,
  • oświetlenie górne,
  • lampka nocna,
  • lampka do pracy,
  • wieszak na odzież wierzchnią,
  • miejsce na bagaż,
  • lustro,
  • zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia,
  • igielnik,
  • torba na bieliznę zleconą do prania,
  • szklanki.

Ponadto, pokój powinien posiadać zasłony okienne, rolety lub żaluzje. Całość podłogi musi być wyłożona wykładziną dywanową, a przy łóżkach być zapewnione dodatkowe dywaniki. Do dyspozycji gości w hotelu z trzema gwiazdkami jest także telewizor z TV satelitarną, radio, telefon oraz internet w pokoju lub na odrębnych stanowiskach. Przylegające do pokojów łazienki są standardowo wyposażone w wannę lub kabinę natryskową, umywalkę z blatem lub półką i bocznym albo górnym oświetleniem, a także WC. Hotel tej klasy nie musi zapewniać w łazienkach suszarki do włosów. Ale z pewnością można liczyć na mydełko toaletowe lub dozownik mydła, szklankę albo kubeczek jednorazowy, ręcznik do twarzy i kąpielowy.

Dodatkowe wymogi

Wymagane jest aby w części pobytowej hotelu trzygwiazdkowego działała klimatyzacja lub inne systemy wymiany powietrza, gwarantujące temperaturę na poziomie 18-21 ºC oraz wilgotność 45-60%. Oczywiście obiekt musi być wyposażony w ogrzewanie. W przypadku wyższych budynków (3 kondygnacje lub więcej) konieczna jest winda osobowa. Główne wejście do hotelu musi być oświetlone, a także zadaszone, usytuowane we wnęce lub otwierane przy pomocy drzwi automatycznych. Hotel musi posiadać parkingi strzeżone lub garaże. Wyjątkiem są obiekty w zwartej zabudowie, w których istnieje wymóg zapewnienia gościom miejsca postojowego jedynie na czas przyjazdu i odjazdu.

Obsługa gości

Hotel trzygwiazdkowy powinien zapewnić podawanie posiłków w ramach tzw. room service przez minimum 12 godzin na dobę. Sprzedaż gorących napojów musi być prowadzona 24h/7, przy czym dopuszcza się zamiennie sprzedaż z automatu i w recepcji. Każdy z gości ma zagwarantowane takie usługi jak budzenie na życzenie, usługę bagażową, przechowywanie bagażu, pranie, prasowanie i czyszczenie odzieży. Całą dobę można także korzystać z usługi przechowywania pieniędzy i przedmiotów wartościowych. Ręczniki i pościel są wymieniane nie rzadziej niż raz na trzy dni, albo na życzenie gości. Bardzo ważną kwestią są usługi gastronomiczne oferowane przez obiekt hotelowy. W hotelu z trzema gwiazdkami powinien się znajdować aperitif-bar lub bar kawowy, a także restauracja, jeśli w odległości 200 m brak jest innej restauracji. Standardem w hotelach jest podawanie gościom śniadań. Hotele trzygwiazdkowe zlokalizowane w miejscowościach wypoczynkowych powinny posiadać centrum odnowy biologicznej, a także oferować możliwość przechowywania sprzętu rekreacyjnego. Personel hotelowy w obiektach o takim standardzie wyróżnia się jednolitym ubiorem. Zazwyczaj są to osoby potrafiące się komunikować także w językach obcych.