Witaminy ADEK

Prawidłowe spożywanie witaminy ADEK – co powinniśmy o tym wiedzieć? Z pewnością każdemu z nas zależy na własnym zdrowiu. Uczęszczamy na badania kontrolne, uprawiamy sport, jednocześnie robimy wszystko co w naszej mocy, aby dieta była bogata w składniki odżywcze. Należy jednak zwrócić uwagę na to czy odpowiednio spożywamy te witaminy, które są rozpuszczalne w tłuszczach.

O czym należy pamiętać spożywając witaminy ADEK? Jak suplementować witaminy A, D, E, K? Co zrobić, aby zwiększyć przyswajalność witamin ADEK? Co powinniśmy wiedzieć o przyswajalności witamin z pożywienia? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników. 

O czym należy pamiętać spożywając witaminy ADEK?

W pierwszej kolejności zajmiemy się rozpuszczalnością. Witaminy możemy podzielić na rozpuszczalne w wodzie (B1, B2, B3, B5, B6, B11, B12, C), a także rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). W tym pierwszym przypadku nie są one magazynowane w organizmie, w konsekwencji istotne jest, aby każdego dnia dostarczać ich odpowiednią ilość. Co to oznacza z praktycznego punktu widzenia? Jeśli spożyjemy dużą dawkę witaminy C, wówczas nadmiar zostanie wydalony z moczem. Dlatego też jeśli zależy nam na utrzymaniu jej odpowiedniej ilości, to należy zadbać o regularne spożywanie z pożywieniem lub wykorzystać suplementy dostępne w aptece. Jeśli chodzi o witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, to są one magazynowane w naszym organizmie. Konsekwencją tego jest zwiększone prawdopodobieństwo nadmiernej kumulacji, co nosi nazwę hiperwitaminozy. Kluczowe jest zatem pilnowanie tego, by nie przekraczać dziennej zalecanej dawki- wtedy nie musimy się niczego obawiać. Witaminy ADEK są niezbędne do tego, aby nasz organizm funkcjonował w sposób prawidłowy. Ewentualne niedobory będą odczuwalne. Przykładowo dojdzie do zmian, takich jak spadek odporności, pogorszenie stanu skóry, zaburzenia krzepnięcia krwi, częstsze skurcze mięśni.

Jak suplementować witaminy A, D, E, K?

Witaminy ADEKWiemy już, o czym powinniśmy pamiętać spożywając witaminy ADEK. Warto teraz uzyskać nieco więcej informacji na temat tego, w jaki sposób powinniśmy je suplementować. Przede wszystkim powinniśmy zadać sobie pytanie, czy zażywamy którąś z następujących witamin: A, D, E, K. Jeśli tak, to powinniśmy zwrócić uwagę na skład preparatów, które zażywamy. Zapoznajmy się również z ulotką, na której wypisane są niezbędne zalecenia. Część produktów zawiera w swoim składzie tłuszcz, czego przykładem jest oliwa z oliwek lub olej MCT z kokosa. W takich sytuacjach nie musimy się niczym przejmować- wystarczy że zażyjemy odpowiednią ilość. Niestety w sprzedaży są także takie suplementy, które takowych tłuszczów nie zawierają. Jak powinniśmy wtedy postępować? Dany preparat warto wówczas przyjmować w trakcie spożywania posiłku, który jest bogaty w tłuszcze. W zupełności wystarczająca okaże się tradycyjna kanapka z masłem lub sałata z dodatkiem oliwy. Okazuje się, że w wyniku niewielkiego niedopatrzenia możemy sprawić, że dobroczynne działanie nie będzie nas dotyczyć, nawet w przypadku przyjmowania wysokich dawek. Kupując witaminy ADEK skupmy się zatem na składzie i ulotce.

Co zrobić, aby zwiększyć przyswajalność witamin ADEK?

Witaminy ADEK mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. Jeśli chcemy zwiększyć ich przyswajalność, wówczas możemy wykonać kilka podstawowych czynności. Przede wszystkim kluczowe jest ulepszenie swojej diety. Możemy tego dokonać poprzez dodanie do posiłku oliwy z oliwek. Jest to rozwiązanie szybkie, jednocześnie uniwersalne. Oliwa może bowiem świetnie komponować się z sałatkami, kaszami, makaronami, surówkami, a także innymi produktami. Warto również przed spożyciem skonsumować kanapkę z masłem i innymi składnikami. Alternatywnym rozwiązaniem jest stworzenie własnego zielonego koktajlu- jest to duża dawka składników odżywczych. O ile istnieje taka możliwość, dodajmy awokado, wiórki kokosowe, orzechy, olej lniany. W ramach przekąsek możliwe jest skonsumowanie owoców i orzechów- na drugie śniadanie możemy zjeść chociażby brzoskwinię. Do codziennej owsianki dodajmy masło orzechowe i pestki. Specjaliści zalecają konsumowanie hummusu z warzywami.

Co powinniśmy wiedzieć o przyswajalności witamin z pożywienia? 

Warto przyjrzeć się teraz nieco innej sytuacji. Załóżmy, że nie jesteśmy zainteresowani stosowaniem suplementów, bowiem witaminy staramy się dostarczyć razem z pożywieniem. Czy zatem mamy pewność co do tego, że niedobory nas nie dotyczą? Jest to zależne od tego czy posiłki bogate w witaminy, które są rozpuszczalne w tłuszczach, są spożywane w sposób prawidłowy. Powinniśmy zapamiętać podstawową, bardzo istotną zasadę. Witaminy ADEK każdorazowo powinny być spożywane w towarzystwie tłuszczu. Robi się to przede wszystkim po to, aby zmaksymalizować ich przyswajalność. W przeciwnym wypadku nie jesteśmy w stanie odnotować pozytywnych efektów stosowania suplementów, a przecież nie po to wydajemy ciężko zarobione pieniądze.